Wat is een relatiegeschenk?

Geschiedenis van de relatiegeschenken
Vroeger, heel vroeger, in de prehistorie werden er al producten aan andere mensen gegeven met als doel de beslissingen die belangrijk worden gevonden te beÏnvloeden. Vooral grotbewoners gaven producten aan het stamhoofd om een positieve indruk achter te laten. Het doel is dan om het stamhoofd om te kopen door hem een extraatje te geven. In de tijd van de Romeinen had het geven van geschenken twee bedoelingen: voor het promoten van producten en voor het beïnvloeden van beslissingen.
De doelgroepen van vroeger zijn vele malen kleiner dan die van nu. Vroeger werd er alleen maar aan belangrijke mensen een product gegeven, nu komt bijna iedereen in aanmerking voor een relatiegeschenk. Of je nou op een beurs rondloopt of werkt bij een bedrijf, het is tegenwoordig veel gemakkelijker om een relatiegeschenk weg te geven en te krijgen dan vroeger.
Nog niet zo lang geleden waren er bijna alleen maar relatiegeschenken in de vorm van pennen, notitieboekjes en buttons. Door de jaren heen is het aanbod van relatiegeschenken enorm uitgebreid. Bedrijven moeten steeds meer uit de kast halen om op te vallen op de sterk uitbreidende markt van tegenwoordig. Vroeger was alleen het uitdelen van een geschenk al genoeg, tegenwoordig moet men vooral opvallen en indruk maken met een relatiegeschenk.

Ongeveer tien jaar geleden werden producten aan handelaars verkocht. De producten werden daarna doorverkocht aan importeurs die hun producten weer doorverkochten aan regionale distributeurs. Daarna werd het product verkocht aan de gebruiker. Tegenwoordig gaat dat allemaal heel anders. Deze lijn loopt nu door elkaar doordat bijvoorbeeld importeurs al meteen aan de gebruiker producten verkopen. Vroeger was er nog geen internet, waardoor het bestellen van producten een stuk moeilijker verliep dan tegenwoordig. Afstanden zijn kleiner gemaakt door de komst van internet.

Toekomst van de relatiegeschenken
In de toekomst zal het budget van de relatiegeschenken flink omhoog gaan. Relatiegeschenken zoals pennen en buttons zijn erg goedkoop, maar doordat de originaliteitgrens om indruk te maken nu veel hoger ligt en deze in de toekomst waarschijnlijk alleen maar hoger zal gaan liggen, zullen de producten ook in kwaliteit moeten toenemen en is het geven van een pen of button niet langer voldoende om de aandacht te trekken. De wensen van de mensen worden steeds groter en bedrijven moeten zich op deze manier steeds meer aanpassen en voor meer creativiteit zorgen om aan deze wensen te voldoen.
Ook wordt het milieu steeds meer betrokken bij het maken van producten. Er zal dus een stijging van milieuvriendelijke producten ontstaan.

De invloed van het internet wordt ook steeds groter. Google is een belangrijke zoekmachine die sites naar de top brengt. Als je site hoog in Google staat, wordt de site sneller gevonden door mensen die relatiegeschenken willen bestellen. Sites die hoog staan in Google worden sneller opgemerkt door mensen. De steeds vernieuwende en verbeterde producten zorgen voor een groter aanbod van nieuwe relatiegeschenken. De relatiegeschenkenmarkt wordt steeds verder uitgebreid. De concurrentie tussen bedrijven wordt steeds groter.

Relatiegeschenken als cadeau
Relatiegeschenken worden veel weggegeven in het dagelijkse leven. Van simpele tot luxe relatiegeschenken, van goedkoop tot duur. Tegenwoordig worden er steeds originelere geschenken gemaakt en de markt van relatiegeschenken wordt steeds groter. Reclame maken is het voornaamste doel van relatiegeschenken verstrekken. Ook het behouden van klanten en het bedanken van personeel zijn grote doelen. Bedrijven geven vooral relatiegeschenken aan eigen personeel, zakelijke relaties en klanten. Aan wederverkopers, goede doelen en andere groepen worden minder relatiegeschenken gegeven. Over het algemeen is het zo dat grote bedrijven vaker relatiegeschenken verstrekken dan kleine bedrijven.
Een kwart van de bedrijven koopt elk jaar bij hetzelfde bedrijf hun relatiegeschenken. Een derde van de bedrijven zoekt elk jaar een ander bedrijf dat handelt in relatiegeschenken. Via internet kan een relatiegeschenk snel en gemakkelijk besteld worden. Doordat de plaatjes van de geschenken beter getoond worden, is het aantrekkelijker om een product te bestellen. Door zoekfuncties op de relatiegeschenken sites is het gemakkelijker om een passend relatiegeschenk te vinden.

Uit het nationaal onderzoek relatiegeschenken in 2002 is gebleken dat grote bedrijven door de jaren heen steeds minder relatiegeschenken weggeven in alle bedrijfsklassen. De verschillen zijn niet groot, maar ze zijn wel aanwezig. Ook kleinere bedrijven geven minder relatiegeschenken weg, maar deze daling is procentueel gezien minder. Het aantal bedrijven dat relatiegeschenken verstrekt is dus iets gedaald, maar de groep mensen aan wie zij geschenken geven is wel gestegen. Er is wel een kleine groei bij middelgrote bedrijven. Het nationaal onderzoek relatiegeschenken toont in 2004 aan dat juist vooral kleine bedrijven dat relatiegeschenken geeft, groeit, maar dat ze wel minder uitgeven dan in de jaren daarvoor. Grote bedrijven geven juist veel meer uit volgens dit onderzoek. In 2004 is er door bedrijven voor ongeveer 700 miljoen besteed aan relatiegeschenken.

In de top-10 geschenken aan personeel staat het kerstpakket bovenaan. Andere producten in deze top-10 zijn: bloemen/bloemenbon, personeelsfeest/diner, geschenkbonnen, levensmiddelen, (alcoholische) dranken, (promotionele) kleding, boeken/boekenbonnen, dinerbon en kantoorbenodigdheden. Relatiegeschenken aan personeel versterken de band tussen de gever en de ontvanger. De gever wil hiermee laten weten dat hij vindt dat de ontvanger wel een extraatje verdiend heeft. De gever is degene die besluit wat de waarde van het cadeau wordt.
In de top-10 geschenken aan relaties staan onder andere: (alcoholische) dranken, bloemen/bloemenbon, kantoorbenodigdheden, kerstpakketten, levensmiddelen, geschenkbonnen, kalenders, (promotionele) kleding, klantenfeest/diners en boeken/boekenbonnen.

De fles is erg favoriet voor externe relaties. Dit cadeau wordt echter wel steeds minder gegeven. Drankflessen worden meestal wel geapprecieerd en met een leuk kaartje aan de fles, ziet het cadeau er netjes verzorgd uit. Het is vaak ook mogelijk om het papier of het kistje waar de fles inzit te laten bedrukken, dit geeft een extra mooie uitstraling.

Relatiegeschenken op de markt
De bedrijven willen natuurlijk hun klanten en personeel tevreden houden door het geven van geschenken, maar als het geld daar niet voor is, dan gaat het weggeven van relatiegeschenken lastig.
De conjunctuur speelt dus een grote factor in het verstrekken van relatiegeschenken. Tijdens een recessie zullen bedrijven minder snel geld uitgeven aan relatiegeschenken en kerstpakketten. Ze willen dit geld behouden voor andere, belangrijkere zaken.
Groothandels moeten daarnaast goed laten merken dat zij aanwezig zijn op de markt door reclame voor hun relatiegeschenken te maken. Er zijn immers veel groothandels aanwezig op de markt voor relatiegeschenken, de concurrentie is groot. De positie op Google is uitermate belangrijk, omdat Google de meest gebruikte zoekmachine is. Als je bedrijf hoog staat in Google, wordt het bedrijf sneller gevonden. Het is natuurlijk belangrijk dat de site overzichtelijk is en de relatiegeschenken goed weergegeven worden. Een zoekfunctie op de site is erg gemakkelijk. Het zal ook fijner zijn als de relatiegeschenken onderverdeelt zijn in groepen en prijsklassen. De persoon die dan een relatiegeschenk wil bestellen kan dan bijvoorbeeld de functie 'sorteren op prijsklasse' of 'sorteren op groep' gebruiken, waardoor een passend relatiegeschenk sneller gevonden zal worden.

Speciale geefmomenten
In december worden de meeste relatiegeschenken geschonken. Vooral tijdens kerst geven bijna één op de vier bedrijven een kerstpakket. Er worden meer kerstpakketten gegeven aan personeel dan aan klanten. Bijna vier van de vijf bedrijven in 2002 die relatiegeschenken weggaven, gaven een kerstpakket. Dit was het jaar daarvoor nog maar drie van de vier. Een kerstpakket motiveert het personeel om het jaar erop weer hard aan het werk te gaan.
Er zijn een aantal speciale gelegenheden waarbij er relatiegeschenken weggeven worden. Dit zijn gelegenheden zoals: jubileum, afscheid, klantenbezoek, beurzen, verjaardag, oud- en Nieuwjaar, Sinterklaas en Pasen.

Kerstpakketten
Er bestaat een ruim aanbod aan kerstpakketten. Als je een kerstpakket wil samenstellen, gaat dat vaak erg gemakkelijk en het is meestal ook leuk om te doen. Er kan gekozen worden om zelf wat samen te stellen of voor een standaard pakket. De standaardpakketten bestaan meestal uit meerdere artikelen die samen één set vormen. Voorbeelden van kerstpakketten zijn: een luxe wijnset, een massageset of een verzorgingsset.
Zelf samenstellen heeft als voordeel dat alle producten naar wens zijn en bij een standaard pakket zullen er zeker artikelen zijn die niet aan de wensen voldoen. Een kerstpakket hoeft niet altijd uit verschillende artikelen te bestaan. Een koffer of golftas zijn voorbeelden van een kerstpakket die bestaan uit één onderdeel.

Relatiegeschenken bedrukken
Het is mogelijk om relatiegeschenken te laten bedrukken met een afbeelding, tekst of logo van het bedrijf. Meestal is het gebruikelijk om dat te doen. Bedrukte relatiegeschenken kunnen als promotiemiddel dienen om weg te geven op beurzen en evenementen. Dit zijn vaak kleine en goedkope relatiegeschenken die gratis worden weggeven om reclame te maken voor het bedrijf. Promotionele producten zijn bijvoorbeeld: pennen, buttons, memoblokjes, lanyards, aanstekers en sleutelhangers. Deze artikelen slingeren vaak rond op bureaus, waardoor het naar of het logo van het bedrijf zichtbaar is voor andere mensen.
Luxe relatiegeschenken die aan het personeel worden gegeven, kunnen ook bedrukt worden. Een gepersonaliseerd relatiegeschenk is leuk voor het personeel. De bedrukking hoeft niet altijd het logo van het bedrijf te zijn, de bedrukking kan naar keuze gekozen worden. Er kan ook gekozen worden voor een bedrukking in grijstinten, maar ook een gekleurde bedrukking is mogelijk. Een relatiegeschenk met bedrukking is vaak leuker dan zonder bedrukking, want een gepersonaliseerd relatiegeschenk ziet er net wat leuker uit.

Neem contact met ons op

Error 404